Till sidans topp

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Aktuellt - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

• EUTOPIA-TRAIN-initiativ har beviljats SwafS-finansiering

[2020-08-06] EUTOPIA-TRAIN är ett ambitiöst forskningsinitiativ som lanserades av EUTOPIA Alliance, ett nätverk av sex universitet som har tilldelats ett Erasmus + European Universities pilotprojekt. Den 24 juli 2020 beviljades EUTOPIA-TRAIN-initiativet finansiering under Horizon 2020 för stöd till forsknings- och innovationsdimensionen av europeiska universitet (SwafS).

• 18,4 miljoner till forskning om klimat och ekonomi

[2020-08-07] Två nationalekonomiska forskningsprojekt vid Handelshögskolan har tilldelats medel från forskningsrådet Formas, för att undersöka samband mellan klimat och ekonomi.

• Nät av potatisskal kan ge mer ålgräs

[2020-07-30] Genom att grundförstärka sjöbotten med ett nät gjort på potatisskal kan förutsättningarna för att ålgräs ska rota sig öka betydligt. Det visar försök som gjorts av en internationell grupp forskare, bland annat från Göteborgs universitet. Metoden kan bidra till att motverka utarmningen av kustnära ekosystem.

• Sandstubbens arvsmassa anpassad efter vattnets salthalt

[2020-07-17] Efter att ha studerat sandstubbar i salt och i bräckt vatten, från Saltö till Härnösand, är nu den lilla fiskens arvsmassa kartlagd. Resultaten visar att sandstubben anpassats genetiskt efter de lokala förhållanden som den lever i.

• Pandemins påverkan på friluftslivet kartläggs

[2020-07-16] En studie vid Göteborgs universitet ska undersöka hur Coronapandemin har ändrat friluftsvanorna i Västra Götaland. Med hjälp av allmänheten hoppas forskarna få en bild av naturens roll för människor i kristid.